CINEMATIONSEASON
SUMMER (2025. MÁJUS 2. - SZEPTEMBER 1.)

MENÜ

ELIO
(12) Elio 2025, 98 perc

  • Műfaj animációs, családi, kaland, sci-fi, vígjáték
  • Rendező Adrian Molina, Madeline Sharafian, Domee Shi
  • Szereplők Yonas Kibreab, Zoe Saldaña, Remy Edgerly, Brad Garrett, Jameela Jamil
  • Bemutató 2025. Június 20. / HUN 2025. Június 19.
  • Bevétel $ 132,003,081

2025-ös amerikai animációs sci-fi kalandfilm, amelyet a Pixar Animation Studios készített a Walt Disney Pictures számára. Rendezte: Madeline Sharafian, Domee Shi és Adrian Molina,[a] és írta: Julia Cho, Mark Hammer és Mike Jones, Molina, Sharafian, Shi és Cho által kidolgozott történet alapján. A filmben Yonas Kibreab, Zoe Saldaña, Remy Edgerly, Young Dylan, Matthias Schweighöfer, Brandon Moon, Brad Garrett és Jameela Jamil hangját adja. A történet egy tizenegy éves fiúról, Elio Solísról (Kibreab) szól, akit összetévesztenek a Föld intergalaktikus nagykövetével, miután idegenek felsugározták a Kommuniverzumba, mert kapcsolatba lépett vele. Egy olyan krízishelyzetben kell megküzdenie, amelyben egy idegen hadúr apja vesz részt, akivel összebarátkozott.
Molina Eliót a gyermekkorról és a társadalmi elszigeteltségről szóló történetként képzelte el, és egy katonai bázison felnőve, majd a Kaliforniai Művészeti Intézetbe való beiratkozása ihlette. A filmet hivatalosan 2022 szeptemberében jelentették be, Molinát pedig a rendezői posztra bízták. Molina később otthagyta a projektet, hogy a Coco 2 (2029) című filmen dolgozzon, 2024 augusztusában pedig bejelentették, hogy Shi és Sharafian váltják őt a főrendezőkként. A produkciós csapat kidolgozott egy "College Project" nevű folyamatot a Communiverse térbeli környezetének megjelenésének megteremtésére. A filmet virtuális anamorf lencsével forgatták, és a Pixar új Luna világítási eszközkészletét használták a világítás és az általános esztétika gyors meghatározására. A film zenéjét Rob Simonsen szerezte.
Az Elio premierje a hollywoodi El Capitan Színházban volt, Los Angelesben, 2025. június 10-én, az Egyesült Államokban pedig 2025. június 20-án mutatták be a mozikban. A film pozitív kritikákat kapott a kritikusoktól, és 132 millió dolláros bevételt hozott a becsült 150-200 millió dolláros költségvetéssel szemben.

CSELEKMÉNY

Szülei halála után a fiatal Elio Solis nagynénjével, Olga ezredessel él, aki a légierőnél szolgál, és feladta űrhajós álmát, hogy felnevelje unokaöccsét. Elio egyszer eltéved egy lezárt kiállításra, ahol a Voyager–1 űrszonda található, és lenyűgözi az idegen élet felfedezésének lehetősége.
Évekkel később Elio arról álmodozik, hogy elrabolják az idegenek. Minden nap kimegy a partra és ott várja őket, hiába. Egy este két zaklatója, Bryce és Caleb, megrongálják Elio rádióját, és a dulakodás során megsérül a fiú bal szeme. Emiatt két hétig szemfedőt kell viselnie. Olga munkahelyén Elio belopódzik egy sürgősségi megbeszélésre, ahol egy Gunther Melmac nevű összeesküvés-elmélet hívő azt állítja, hogy az idegenek válaszoltak a Voyager által küldött üzenetre, és szerinte vissza kellene küldeni nekik egy üzenetet. Olga és kollégái azonban kinevetik és elutasítják. Elio titokban használja Melmac készülékét, hogy elküldje saját üzenetét, ezzel áramszünetet okoz a katonai bázison, és Olga majdnem elveszíti az állását. Dühösen Elio felelőtlen viselkedése miatt, Olga úgy dönt, ifjúsági táborba küldi őt, amit Elio rettegéssel fogad, főleg mert Bryce és Caleb is oda járnak.
A táborban Elio egy éjszaka megszökik Bryce, Caleb és két másik zaklató elől, akik meg akarják ijeszteni. Eközben a katonai bázison Olga furcsa üzeneteket kezd fogadni az űrből, válaszként Elio korábbi rádióadására. Épp amikor Eliót megverni készülnek a táborban, egy idegen űrhajó jelenik meg, és elrabolja őt. A hajó fedélzetén Elio találkozik OOOOO-val, egy folyékony szuperkomputerrel, és belépést nyer a Communiverse-be*, ahol különböző világok idegenjei osztják meg tudásukat egymással. A többi nagykövet tévesen úgy véli, hogy Elio a Voyager űrszonda megalkotója, és jelölik Föld nagykövetének. Mielőtt Elio tisztázhatná a félreértést, sürgősségi tanácskozásra mennek Grigon nagyúrral, egy száműzött hadúrral, aki az erőszakos hatalomátvétellel fenyegeti a Communiverse-t. A nagykövetek úgy döntenek, visszaküldik Eliót a Földre, de ő inkább úgy dönt, megpróbál tárgyalni Grigonnal, hogy hivatalosan is a Föld képviselőjévé válhasson. OOOOO ekkor létrehoz egy Elio-klónt, aki visszatér a Földre, hogy helyettesítse őt. Olga érte megy a táborba, miután hall a korábbi verekedésről, és hazaviszi a „másik” Eliót.
Közben az igazi Elio megpróbál tárgyalni Grigonnal, de véletlenül feldühíti, és Grigon börtönbe veti. Menekülés közben Elio találkozik Grigon fiával, Glordonnal, és úgy dönt, túszként használja őt alkuként Grigonnal szemben, hogy békét kössön a Communiverse érdekében. Visszatérnek a Communiverse-be, ahol Grigon elfogadja az egyezséget, és megígéri, hogy visszavonul, cserébe Glordon biztonságos visszatéréséért.
Elio és Glordon megnyílnak egymás előtt: Elio magányosnak és félreértettnek érzi magát, különösen a nagynénje, Olga miatt, míg Glordon ellenáll apja elvárásainak, és nem akar háborús gépezetté válni. Elio kidolgoz egy tervet: klónozással akarják kijátszani Grigont, hogy együtt maradhassanak. A valódi Glordont egy mentőkapszulába rejti, míg Grigon a hamis klón fiát kapja meg. Grigon azonban észreveszi a cserét, és Questa elmetrát olvasó képességeivel megtalálja őket. Csapatokat küld a valódi Glordon elfogására. Questa, akit elszomorít Elio hazugsága, úgy dönt, hogy megvédi a fiút, és visszaküldi a Földre, hogy elkerülje Grigon haragját. Eközben Glordon véletlenül aktiválja a kapszulát, és a Föld felé veszi az irányt.
Otthon Elio kétségbeesett, de a parton meglátja Olgát és a másik Eliót, aki már gyanús lett neki, miután észrevette, hogy a fiú bal szeme alatt nincs seb a kötés alatt. A kibékülés után együtt mennek a katonai bázisra, ahol Elio űrkapszuláját lefoglalták. Miután a másik Elio feláldozza magát, hogy elterelje a katonák figyelmét, Elio és Olga bejutnak a bázisra, és megtalálják a haldokló Glordont a kapszulában. Elio és Olga visszaviszik őt a Communiverse-be, útközben segítséget kérnek Bryce-tól és Melmactól, hogy elkerüljék az űrtörmelékeket.
Mikor megérkeznek, visszaadják Glordont Grigonnak, aki megszabadul a páncéljától, és a karjába veszi a fiát, megmentve az életét. Grigon bocsánatot kér a fiától és a nagykövetektől. Eliót ismét üdvözlik nagykövetként, de ő visszautasítja a címet, mondván: a Föld az otthona és elbúcsúzik. Questa emlékezteti, hogy soha nincs egyedül, mielőtt visszaküldené őt és Olgát a Földre. Elio ezután otthon ham rádióján keresztül tovább tartja a kapcsolatot Glordonnal.

FEJLESZTÉS

2022 szeptemberében, a D23 Expo alatt a Pixar Animation Studios bejelentette egy új eredeti film, az Elio elkészítését, melynek rendezője Adrian Molina, producere pedig Mary Alice Drumm lesz. Ez lett volna Molina egész estés, szóló rendezői debütálása, miután korábban a Coco (2017) című filmet is rendezte és írta. Molina és Drumm beszélgettek a filmről, és feltették a kérdést: „Mi lenne, ha azt mondanám, hogy nem vagyunk egyedül az univerzumban, és minden, amit valaha hallottál az idegenekről, igaz?” Röviddel a bejelentés után egy tervezett képernyőhiba miatt egy idegen szöveggel ellátott üzenet jelent meg, amely ezt írta: „Vigyél minket a vezetődhöz.”
Molina a filmet „személyes felnőtté válási történetként” képzelte el a fiatalkori elidegenedésről. Molinát a film történetének kidolgozásakor a katonai bázison töltött gyermekkora és a Kaliforniai Művészeti Intézetbe való beiratkozása inspirálta. Madeline Sharafian rendező a magánművészeti iskolával kapcsolatos érzéseit így írta le: „úgy érezte, megtalálta ott az embereit, megtalálta a világát”. Miután néhány évig dolgozott a projekten, Molina úgy érezte, hogy „végül is nem ő az, aki a célba viszi”, ezért kilépett a filmből, hogy a Coco 2-n (2029) dolgozhasson.
2024 júniusában a Pixar kreatív vezetője, Pete Docter elárulta, hogy Domee Shi, a Turning Red (2022) rendezője dolgozik a filmen. Hivatalosan is őt jelentették be új rendezőként a D23 rajongói rendezvényén 2024 augusztusában, Madeline Sharafiannal együtt, aki korábban a film storyboardján dolgozott. A forgatókönyvet Julia Cho, Mark Hammer és Mike Jones írta; Cho korábban a Turning Red, míg Jones a Pixar Soul (2020) és Luca (2021) című filmjeinek társszerzője volt. A forgatás során, a magány témájának kutatása során a rendezők pszichológusokkal, köztük Vivek Murthy-val beszélgettek a gyermekek magányáról és gyászáról. Sharafian azt mondta, hogy „mindenki érzi ezt, és ahogy a stáb egyre többet megtudott róla, elkezdtük rájönni, hogy olyanok vagyunk, hogy »Várjunk egy percet. Most nagyon magányos vagyok«.”
2025 júniusában több bennfentes, akik a Pixarnál dolgoztak, a The Hollywood Reporternek nyilatkozott a filmről. Megjegyezték, hogy Elio „queer-kódolású karakterként” való jellemzéseit eltávolították a film gyártási folyamata során, a Pixar vezetőinek azon törekvése miatt, hogy Eliót „férfiasabbá” tegyék, eltávolítva a divat és a környezetvédelem iránti szeretetére utaló példákat, többek között azután, hogy Adrian Molina távozott a film rendezői posztjáról, helyére Madeline Sharafian és Domee Shi került. Egyesek csalódottságukat fejezték ki a Sharafian és Shi által megosztott film első vágatával kapcsolatban, úgy érezve, hogy az „elrontotta ezt a gyönyörű művet”; Egy másik Pixar forrás vitatta azokat a jelentéseket, miszerint Molina távozása után néhány alkalmazott távozott. Egy korábbi művész a lapnak azt nyilatkozta, hogy a vezetők „folyamatosan eltüntették” azokat a pillanatokat, amelyek Elio queer szexualitására utaltak, „előre engedelmeskedő viselkedést” tanúsítva, és azt mondta, hogy a film gyártása „egyfajta intő példa” volt számukra, és azon tűnődtek, hogy vajon megérte-e az „átírás”. Egy korábbi alkalmazott úgy érezte, hogy ezek a változtatások a filmet „teljesen semmiről” tették, és hogy Elio „sokkal általánosabbnak” tűnt a korábbi verziókhoz képest. Egyes források azt mondták a lapnak, hogy America Ferrera kilépett a film szereplőgárdájából, annak ellenére, hogy Olga szerepében vett fel szövegeket, miután visszahívták, hogy a forgatókönyv változásai miatt újra felvegye a szövegeket, mert egy korábbi művész szerint „a film vezetőségében már nem volt latin-amerikai képviselet”.

ELŐZETES

 

Asztali nézet